2015: Fitter na Kanker (vervolg)

* Fitter na Kanker
* Helen Dowling Instituut
* Donatie Stichting Hetty Odink: 7500 euro

Chronische vermoeidheid na kanker komt bij 20 tot 40 procent van de patiënten voor. Het treedt plotseling op, wordt door de patiënt als extreem ervaren en lijkt op uitputting waarbij de herstelperiode langer is dan na een ‘normale’ vermoeidheid. Vermoeidheid bij kankerpatiënten wordt als zeer beperkend ervaren in het dagelijkse leven op gebieden als werk en relaties met anderen. Bovendien wordt chronische vermoeidheid als beangstigend gezien omdat je niet weet wanneer de vermoeidheid toeslaat, waardoor het komt en of de klachten ooit over zullen gaan. In samenwerking met de Universiteit Twente en revalidatiecentrum het Roessingh onderzoekt het Helen Dowling Instituut (HDI) twee interventies, die mensen vanuit hun eigen huis kunnen volgen, die chronische vermoeidheid na kanker verminderen. Mede dankzij de subsidie van Stichting Hetty Odink is een succesvolle uitvoering van het project ‘Fitter na kanker’ veilig gesteld. Met deze subsidie zijn de zorgkosten van online Aandachtsgerichte Cognitieve Therapie (MBCT online) vergoed. Tussen januari 2014 en juli 2015 hebben zich 360 deelnemers voor Fitter na kanker aangemeld. Er zijn 179 deelnemers geincludeerd waarvan 69 met MBCT online zijn gestart. Er zijn verschillende publicaties over het onderzoeksprotocol en de analyse waaronder in het internationale tijdschrift Journal of Medical Internet Research, research protocols (www.jmir.org) en in Journal of Internet Interventions (www.invent-journal.com). Komend jaar zullen verschillende deelnemers worden geïnterviewd over hun ervaringen. De wetenschappelijke publicaties over de resultaten over de effectiviteit, effectpredictoren en werkingsmechanismen worden verwacht medio 2016.
www.fitternakanker.nl